Zdrów jak ryba!

piątek, 27 luty 2015

Jedna porcja tłustej ryby (np. sardynki, makreli, łososia) lub cztery porcje ryby chudej (np. dorsza, flądry) spożywane raz w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania na reumatoidalne zapalenie stawów.

Tak wynika z badań naukowców ze szwedzkiego Instytutu Karolinska, którzy zaprosili do udziału kobiety urodzone w latach 1914-1948. Badania oparte na porównaniu wyników ankiet z lat 1987-1990 oraz z roku 1997 (a także dokumentacji medycznych z tego okresu), w których pytano m.in. o nawyki żywieniowe i spożycie ryb, bogatych w wielonienasycone kwasy omega-3, wykazały, że w diecie 27% badanych, u których rozpoznano RZS, kwasy te stanowiły mniej niż 0,21 g na dzień, czego tygodniowy ekwiwalent stanowi jedna porcja ryby tłustej lub 4 porcje ryby chudej. U kobiet, które przyjmowały więcej niż 0,21 g kwasów na dzień stwierdzono o 52% niższe ryzyko wystąpienia RZS. Co więcej, badacze wskazali na związek pomiędzy spożywaniem przez 10 lat co najmniej jednej porcji jakiejkolwiek ryby raz na tydzień a zmniejszeniem ryzyka występowania zapalenia stawów nawet o 29% (w porównaniu z dietą, w której spożycie ryb było mniejsze).

www.medicalnewstoday.com