Oda do buraka

wtorek, 25 sierpień 2015

Popularne w polskiej kuchni, choć często traktowane po macoszemu buraki, to sposób na poprawę zdrowia i wytrzymałości fizycznej. Choć najczęściej mówi się o nich w kontekście dużej zawartości żelaza, to okazuje się, że ich prozdrowotne właściwości są znacznie szersze.

Buraki mają dobroczynny wpływ na ciśnienie tętnicze krwi oraz na poprawę wydajności u osób aktywnych fizycznie. Zdolność obniżania ciśnienia buraki zawdzięczają azotanom, które pod wpływem bakterii zawartych w ślinie przekształcają się w azotyny. Azotyny ze śliną trafiają do żołądka, gdzie na skutek działania kwasu solnego powstaje tlenek azotu. Badania pokazują, że jedzenie buraków lub picie soku z tych warzyw powoduje obniżenie ciśnienie krwi od 3-10 mm/Hg po 3-4 godzinach, a efekt ten utrzymuje się jeszcze po upływie doby. Azotany prowadzą też do zmniejszenia poboru tlenu – co sprawia, że ćwiczenia fizyczne są mniej męczące. Seria badań wykazała, że sok z buraków zmniejsza zapotrzebowanie na tlen podczas ćwiczeń o niskiej intensywności i poprawia tolerancję podczas ćwiczeń o wysokiej intensywności. Sok z buraków wpływa także na wydajność podczas aktywności fizycznej.